Show simple item record

dc.contributor.authorHushaini, Nor Hadibah
dc.contributor.authorOsman, Zulkifli
dc.contributor.authorSarudin, Anida
dc.contributor.authorRedzwan, Husna Faredza Mohamed
dc.contributor.authorWerdiningsih, Dyah
dc.date.accessioned2022-11-05T03:28:32Z
dc.date.available2022-11-05T03:28:32Z
dc.date.issued2020-11-15
dc.identifier.issn2180-4842.
dc.identifier.urihttp://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/...
dc.identifier.urihttp://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/5866
dc.description[ARCHIVES] Copyright from: Fakulti Pendidikan, UKMen_US
dc.description.abstractAmalan Terbaik Pengajaran (ATP) merupakan amalan pengajaran guru yang memberi penekanan terhadap pengajaran berpusatkan murid. Kajian ini penting dijalankan kerana selaras dengan kehendak Dokumen Standard Kurikulum Sekolah Rendah KPM. Namun, kajian terhadap ATP guru, khususnya guru Bahasa Melayu kurang dilaksanakan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah bagi mengkaji hubungan antara ATP guru Bahasa Melayu dengan lokasi sekolah dan pengalaman guru. Bagi memperoleh data, kajian ini menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan 160 guru Bahasa Melayu yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata berkadar. Soal selidik digunakan bagi mengkaji hubungan antara lokasi sekolah dan pengalaman guru dengan ATP guru Bahasa Melayu. Hasil kajian mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara lokasi sekolah dengan keempat-empat prinsip ATP kecuali ATP berpusatkan murid berasaskan Pendekatan Autentik pada aras signifikan 0.01. Dapatan juga mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara pengalaman mengajar guru dengan keempat-empat ATP berpusatkan murid kecuali Pendekatan Holistik pada aras signifikan 0.01.Kajian ini menunjukkan bahawa pelaksanaan ATP dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah tidak berhubungan secara langsung dengan lokasi sekolah dan pengalaman mengajar guru, kecuali dua jenis pendekatan sahaja, iaitu Pendekatan Autentik dan Pendekatan Holistik. Kajian ini menunjukkan bahawa ATP tidak dipengaruhi oleh lokasi dan pengalaman guru.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherJurnal Pendidikan Bahasa Melayu – JPBM (Malay Language Education Journal – MyLEJen_US
dc.relation.ispartofseriesJurnal Pendidikan Bahasa Melayu – JPBM (Malay Language Education Journal – MyLEJ;Vol. 10, Bil. 2
dc.subjectAmalan terbaik pengajaranen_US
dc.subjectpendekatan holistiken_US
dc.titleHubungan Antara Lokasi Sekolah Rendah Dan Pengalaman Mengajar Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Dengan Amalan Pengajar Merekaen_US
dc.typeArticleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record