dc.description.abstract | Asesmen Pentaksiran Bilik Darjah merupakan salah satu bagian dalam komponen-komponen penting dalam Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang menitik beratkan pada penilaian yang sifatnya holistik. Pentaksiran Bilik Darjah akan melahirkan proses pembelajaran dan penilaian yang menyeluruh pada setiap peserta didiknya. Pentaksiran Bilik Darjah harus dilakukan guna mendapatkan pernyataan-pernyataan mengenai tahap perkembangan setiap peserta didik. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisa rancangan dan penerapan asesmen Pentaksiran Bilik Darjah pada pembelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Agama Ibrah Pulau Pinang Malaysia.
Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus yang meneliti secara mendalam mengenai suatu fenomena atau permasalahan yang terjadi. Hasilnya adalah adanya perencanaan yang meliputi: Memahami dan membaca buku panduan pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah Kementrian Pendidikan Malaysia, Memahami Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP), Merancang Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dan Membuat instrumen penilaian. Dalam Lingkup pelaksanaan diantaranya: Pentaksiran Formatif (dengan Kidah Lisan, tulis, dan pemerhatian), Pentaksiran Sumatif, Perekod-an, dan Pelaporan. Serta dalam lingkup faktor pendukung diantaranya ialah: kemahiran guru, program pelatihan profesioanl guru, kolaborasi antar guru, kepala sekolah, dan staf, serta sarana ibadah yang dugunakan untuk praktik Pentaksiran Bilik Darjah. Dari lingkup faktor penghambat : fasilitas komputer terbatas, Kemampuan peserta didik yang tidak setara dengan standar pencapaian dalam KSSM, dan Terbatasnya waktu.
Kata Kunci: Analisis, Asesmen, Pentaksiran Bilik Darjah, Pendidikan Islam | en_US |