View Item 
  •   UNISMA Repository
  • Dissertations and Theses
  • Undergraduate Theses
  • UT - Faculty of Islamic Studies
  • UT - Islamic Education
  • View Item
  •   UNISMA Repository
  • Dissertations and Theses
  • Undergraduate Theses
  • UT - Faculty of Islamic Studies
  • UT - Islamic Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analisis Asesmen Pentaksiran Bilik Darjah pada Pembelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Agama Ibrah Pulau Pinang Malaysia

Thumbnail
View/Open
Publish (2.489Mb)
Fulltext (4.618Mb)
Date
2024-03-21
Author
Jannah, Miftahul
Metadata
Show full item record
Abstract
Asesmen Pentaksiran Bilik Darjah merupakan salah satu bagian dalam komponen-komponen penting dalam Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang menitik beratkan pada penilaian yang sifatnya holistik. Pentaksiran Bilik Darjah akan melahirkan proses pembelajaran dan penilaian yang menyeluruh pada setiap peserta didiknya. Pentaksiran Bilik Darjah harus dilakukan guna mendapatkan pernyataan-pernyataan mengenai tahap perkembangan setiap peserta didik. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisa rancangan dan penerapan asesmen Pentaksiran Bilik Darjah pada pembelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Agama Ibrah Pulau Pinang Malaysia. Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus yang meneliti secara mendalam mengenai suatu fenomena atau permasalahan yang terjadi. Hasilnya adalah adanya perencanaan yang meliputi: Memahami dan membaca buku panduan pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah Kementrian Pendidikan Malaysia, Memahami Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP), Merancang Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dan Membuat instrumen penilaian. Dalam Lingkup pelaksanaan diantaranya: Pentaksiran Formatif (dengan Kidah Lisan, tulis, dan pemerhatian), Pentaksiran Sumatif, Perekod-an, dan Pelaporan. Serta dalam lingkup faktor pendukung diantaranya ialah: kemahiran guru, program pelatihan profesioanl guru, kolaborasi antar guru, kepala sekolah, dan staf, serta sarana ibadah yang dugunakan untuk praktik Pentaksiran Bilik Darjah. Dari lingkup faktor penghambat : fasilitas komputer terbatas, Kemampuan peserta didik yang tidak setara dengan standar pencapaian dalam KSSM, dan Terbatasnya waktu. Kata Kunci: Analisis, Asesmen, Pentaksiran Bilik Darjah, Pendidikan Islam
URI
http://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/9443
Collections
  • UT - Islamic Education

PRISMA Knowledge Center
Perpustakaan dan Kearsipan UNISMA
Telp: 0341-581613, Fax.: 0341-552249
Addr: Jln. MT. Haryono 193, Kota Malang
UNISMA Repository Quick Access 
Digilib UNISMA
Unicat Discovery
APPTNU Repository Group
 

 

Browse

All of CategoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

PRISMA Knowledge Center
Perpustakaan dan Kearsipan UNISMA
Telp: 0341-581613, Fax.: 0341-552249
Addr: Jln. MT. Haryono 193, Kota Malang
UNISMA Repository Quick Access 
Digilib UNISMA
Unicat Discovery
APPTNU Repository Group